21 wrz 2011

Zestawienie finansowe



Wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak ważnym jest prowadzenie własnego zestawienia finansowego. Ja również nie zdawałem sobie z tego sprawy do czasu pierwszego jego utworzenia kilka dni temu. Dzięki temu dostrzegłem jak wiele pieniędzy pochłaniają kredyty oraz abonamenty (telefoniczne, telewizji kablowej, czynsz). Z drugiej jednak strony zauważyłem jaką kwotą dysponuję na życie i zacząłem się zastanawiać gdzie i na co wydaję tak dużą kwotę(?!).

Być może moje pierwsze zestawienie nie jest doskonałe, ale mimo to podzielę się tym jak ono wygląda.

Mówi się, że proste rozwiązania są najlepsze - podzielam tą opinię. Na moim zestawieniu uwzględnione jest wszystko. 

"Wydatki" zawierają wszystkie stałe miesięczne opłaty. 
"Długi" zawierają wszystkie długi niezwiązane z "Wydatkami" - mogą to być pożyczki od znajomych itp. 
"Planowany przychód" to pole należy zaktualizować po wpływie wynagrodzenia. Po jakimś czasie to pole również będzie rozpisane tabelką, ponieważ może się okazać, że otrzymamy np dywidendy, a może posiadamy jakąś nieruchomość, która przynosi przychód. Ja w tej chwili mam wyłącznie jedno źródło przychodu.
"Kwota minimalna na przeżycie" - jeśli chcesz odzyskać władzę nad swoimi finansami MUSISZ określić kwotę, która wystarcza Ci na przeżycie miesiąca. W to wliczamy: codzienne zakupy, imprezy, jak również odkładanie na zakup np telewizora (ponieważ nie chcemy już zaciągać oprocentowanych kredytów!).
"Kwota na przeżycie" - jest to kwota która może być wyższa od kwoty minimalnej, ja określiłem ją jako 1/3 miesięcznego zysku, ale nie mniej niż kwota minimalna.
"Na inwestycje" - Zysk minus kwota na przeżycie przez dwa :) Czyli pozostałą kwotę dzielimy na dwa i jedną część przeznaczamy na inwestycje.
"Zabezpieczenie" - Nie wspomniałem o tym wcześniej, ale chcę utworzyć sobie fundusz bezpieczeństwa w wysokości sześciokrotnej średniej sumy miesięcznych wydatków łącznie z kwotą minimalną na przeżycie, czyli w skrócie żyć bez poważniejszych obaw przez sześć miesięcy bez wynagrodzenia. Przez jakiś czas będę odkładał kwotę na zabezpieczenie, która będzie równa kwocie na inwestycje.

Wydaje się banalne, ale wizualizacja daje lepsze efekty niż układanie sobie wszystkiego w głowie.

Takie zestawienie trzeba tworzyć sobie na każdy miesiąc, ponieważ jego dane mogą ulegać zmianie, a po jakimś czasie zobaczyć w jaki sposób ono ewoluowało, co również będzie ciekawą lekcją.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz